tirsdag den 29. september 2009

Ækelt kødmarked!

DR1, tirsdag aften... Så sad man dér, og så blev man imformeret om alle de datomærkninger der blir fusket med, så kød, vi tror er friskt, alligevel ikke er det. Flere dage gammelt og halvråddent, tillige med friske fisk - der overhovedet ikke er friske - nærmest slimede i deres foliebakker...Jeg synes, det er så trist så trist.

Jeg gik ind på dr.dk og læste hvad folk/seere/læsere havde af kommentarer til udsendelsens konklusioner. Og det var ikke rar læsning...Mange forbinder direkte svineriet i kølediskene med de råvarer, som jeg er en af producenterne af. Mere eller mindre saglige indlæg, fra slagtere i de forskellige supermarkedskæder, der beretter om systematisk snyd og bedrag. Jeg græmmes. Og folk, byfolk, der sætter landbruget i forbindelse med de dårlige produkter de kan købe i supermarkederne. Folk, der ikke tør købe hakket kød, endsige fisk, folk der er sure og vrede over butikkernes datomærkninger, og sår tvivl om kvaliteten af råvarerne...Jeg græmmes.

Måske er det i morgen, at branchen, landbruget, skal fordømme supermarkedernes lemfældige omgang med sandheden, og kræve, at vores produkter sælges og håndteres forsvarligt og med omhu!Vi har et fødevaredirektorat, der skal kontrollere alting ude i vores del af systemet, men måske burde de snarere sætte fokus lidt tættere på forbrugeren? Ude i supermarkederne? Lidt tiere, og lidt mere systematisk?

3 kommentarer:

d sagde ...

Og mig som troede at grisene næsten frivilligt kom gående ude fra landmanden og ind i Irma for at kaste sig friske og al dente op i køledisken. Jeg skal have kylling til aftens.

mjø ;o) sagde ...

Det er vi mange, der tror, vi skal - men har du nogensinde set sådan en kyllling løbe hovedløs rundt i Søren Ryges have??

d sagde ...

Åh, jeg har set mange hovedløse høns løbe rundt i min tid, mange, ser dem stadig, nærmest dagligt, ingen problemer med det, og det er i hvert fald frisk kød.