onsdag den 16. december 2009

Glögg

er en Gudedrik.
Jeg har kogt ekstrat.
På eksotiske krydderier. Koriander, peber, muskatnød, kanel, allehånde, enebær og ingefær. Økologisk citron, og kildevand.
I aften kommer der gæster og ekstraten skal spædes op med rødvin, portvin og rosiner, der har slikket sol & snaps.
Æbleskiverne kommer alle sammen ud af den samme fabrik. Så jeg har købt dem de havde i Brugsen - jeg gider ikke stå og bage æbleskiver til 10-12 mennesker - det er jo over 100 stk! Hvis de er gode. Og det er de hjemmelavede. Dem fra fabrikken kan man nøjes med 2-4 stk af, inden man har fået rigeligt.
Men glöggen - glöggen....

3 kommentarer:

d sagde ...

Uhhhhhmmmmmmm. Gløgg er skønt, alkoholiske sprængbetændte små rosiner og spritvædede mandelsplinter i en krydret lage af - alkohol. Længe leve svenskerne. Jeg kan godt spise seks af dem der fra Brugsen, snildt.

mjø ;o) sagde ...

Det kan jeg, helt ærligt osse - (men hvis nu nogen læste med, så kunne de jo se, at de skal tage varsomt på sagerne!!)
Om lidt starter jeg filtreringen af ekstraten og ophældningen af rødvin og portvin - i afmålte portioner, med snapserosiner og mandelsplitter med kanelmarinade...

d sagde ...

Uhhhhhhmmmmmmmmmmm - og det sner. Det kan dårligt blive mere jul i juleland. Håber æbleskiverne slog til. Gløggen blev drukket, det tror jeg på.