tirsdag den 25. januar 2011

Mormor-mad

Mormor-mad er et begreb, en nyskabelse, som jeg tror Camilla Plum har genopfundet. I hvertfald hørte jeg om mormor-mad i forbindelse med Camilla Plum, første gang jeg hørte ordet. Jeg er helt vild med bogstavrim, og mormor-mad hører i den kategori. Mmm... det ligger godt i munden...
Det gør mormor-mad også i bogstavligste forstand. Det smager godt.
Og hvad ER mormor-mad så??
I aften var det Stinne, der havde lavet stegt flæsk med persillesovs til ca 60 fremmødte til fællesspisningen i FursundHallen... Jeg tror, det er 23 år siden, jeg første, sidste og eneste gang i mit liv, har forsøgt mig med stegt flæsk og persillesovs. (Og der er en grund til, at det var 23 år siden...)
Stinne kunne lave det. Og det smagte af mormor. Uhmmm...
Ved mit bord sad foruden min yngste og jeg, fem modne damer, lad os bare sige, at de var langt ældre end mig, og af en eller anden grund, faldt snakken på mormor-mad som begreb, og pludselig var vi langt inde i en snak om søbemad, hyldebærsuppe, sagosuppe, kærnemælkssuppe, hvidkålrouletter, kåldolmere, krebinetter, høns i asparges, boller i karry og hvad de sådan ellers lige kunne komme i tanke om, måtte være retter, som de kendte til, men ikke fik så ofte som i det forrige århundrede... Flere af de nævnte retter har jeg aldrig set, endsige smagt. Og vi forlangte, adspurgte om næste fællesspisningsarrangement, at der ligesom i aften bliver serveret mormor-mad...

Ingen kommentarer: