fredag den 21. oktober 2011

Genre

Jeg kom tilfældigvis til at åbne et dokument, som jeg havde lagt til side for meget lang tid siden. Det viste sig at indeholde nogle lyriske tekster, nogle digte, eller hva-det-var, ihvertfald noget andet, end det jeg plejer at skrive. Det er faktisk interessant. Ja, når noget man har glemt, man har skrevet, kommer frem i lyset og gir mening, uden at man aner, hvor det kom fra! Jeg har indtil nu bevæget mig i den genre, der hedder noveller med held, og også min debutroman Bondefanget lå pænt indenfor genren. Men hvad med de hersens "digte" - hvad er de , og hvad skal jeg med dem?
Man kunne fristes til at lade "meningersmod" komme til orde, og simpelthen sende dem ind til et forlag. Bare for at tjekke, om "de´ er nå´ed"...
Eller man kunne teste dem på sine venner, de uanende, om det giver mening, retning, modstand eller andre reaktioner...
Og hvem er det, hvem er det som vægter, som vejer, som godkender, forkaster, forherliger, fordømmer - hvem er det der bestemmer, om teksten er god, eller det modsatte? Hvem bestemmer om genren er "overholdt", overtrådt, forvirret, blandet, og hvor kan man få stillet sin tørst?

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ved at skrive dette indlæg har du måttet gøre et eller andet. Du kan ikke bare slette eller lukke dokumentet. Teksterne vil noget mere end det. Deri ligger vel den første bedømmelse af deres vægt.

Om det så er lyrik, epik eller noget helt tredje bliver vel først et problem, når den stakkels boghandler skal sætte en udgivelse på en boghylde under en kategori. Indtil da er det mere interessant for dig at finde ud af, hvorfor du ikke bare sletter dem: Er der glemte vinkler eller tematikker i teksterne, som kalder på videre bearbejdning? Kan du se nye ting i dem, som er kommet frem ved lagringen? Kan teksterne bruges som inspiration til andet?

Mads på Bakken

mjø ;o) sagde ...

Mads på Bakken!
Jeg føler mig som en elev i et større univers - et univers jeg måske, måske ikke tør træde ind i. Men jeg har et problem. Jeg er ikke sikker på, jeg ønsker at blive kategoriseret - og dernæst: jeg ved ikke, om det er interessant for andre at læse mine vinkler... jeg synes jo netop selv, som du antyder,at de kalder på videre forarbejdning og en tur ud i den virkelige verden. Verden, den forunderlige - som jeg ikke altid kan gennemskue!
kh
og tak for indsparket
Marianne

Margrete sagde ...

Måske skal du rent faktisk bare prøve dem af på os læsere? Det kunne være med til at skabe et nogenlunde overblik over, hvad der fungerer..og vi skal nok være ærlige. Det kunne være spændende, du har i hvert fald vakt min interesse :)

mjø ;o) sagde ...

Margrete - joh, det kunne selvfølgelig være værd at prøve... at lægge lyrik, digte, knækprosa, eller-hva-det-nu-hedder ud på bloggen, og se hvad der sker...
Men jeg er ret blufærdig, og vil sikkert ikke høre efter hvad I siger alligevel...
Måske jeg bare venter, til jeg er moden?
Men tak for tiliden. Den er meget værd!

Kenn sagde ...

Maaske handler det om at turde turde... acceptere det potentielt uperfekte... overveje, om/hvis kommentarer man finder interessante og relevante.
Risiko vs. blufaerdighed.
Taenk hvis det rimer, og nogen saetter akkorder til...

mjø ;o) sagde ...

Det rimer slet ikke. Men jeg turde gerne turde, hvis jeg troede på det... uvished og forfængelighed sstår i vejen for udvikling, så måske jeg bare skal droppe paraderne og se at komme videre...