onsdag den 22. august 2012

Gedehamse eller jordbier

Min søn er på introtur med sit gymnasium. Og selvom han ikke fysisk er længere væk end en halv time i speedbåden,(velatbemærke når den er søsat!) så er han alligevel alt, alt for langt væk, når han ringer hjem og spør, om han må tage mere end 2 benadryl ad gangen...
Han er testet positiv for allergi mod bistik. For flere somre siden.
Og så vil skæbnen, at han var blevet stukket af "nogle bier der kom op af jorden" da de i dag furagerede i skoven, og så hævede han selvfølgelig helt vildt meget op, og hvad gør man så???
Som mor - i den anden ende af telefonen??
Aaaargh...
Jeg har beroliget mig selv, og drengen med, at benadryl er det bedste, og skridtet man tager før man panikker og søger læge. Problemet er bare, at der ikke er en læge på Livø. Så blir drengen dårlig, er der liiiidt langt hjem, eller for dens sags skyld, temmelig langt til nærmeste læge.
Og hvad er det så for nogle bier, dem der kommer op af jorden?
Ifølge adskillige frekventerede sites, er jordbier ikke bier, men gedehamse. Ikke aggressive. Alligevel blev sønnen stukket af fem forskellige, fem forskellige steder...
Jeg sætter min lid til, at gedehamse ikke er bier, og at benadryl holder hvad det lover, nemlig at bekæmpe allergiske reaktioner ved insektbid. Gedehams eller jordbi. I almindelig daglig tale: hveps!

Ingen kommentarer: