søndag den 15. september 2013

Limfjorden Rundt på Naja

Jeg har været med Limfjorden Rundt på det gode skib, Naja af Sundsøre - det var tredje år i træk, og hver gang har jeg kunnet knytte en historie om en historie eller en bog til begivenheden, og således også i år.
I 2011 udkom "Fællesspisning - fortællinger langs fjorden" mens vi var på vej mellem Nyk. Mors og Fur, i 2012 skulle jeg researche og få fornemmelsen af tovværk og sejl og tjære om bord på et gammelt træskib, for at kunne skrive det ind i min historie, og i år havde jeg to timer inden jeg gik om bord på Naja, afsendt den færdige middelalderroman til forlaget.
Således vil Limfjorden Rundt knytte sig til de bøger jeg fremadrettet skriver, håber jeg.
Det næste projekt er i støbeskeen - og også dér får jeg brug for fornemmelsen af vand, når jeg sender Asger med en kogge fra Varde til Amsterdam... ja, det er i hvert fald planen. Lige nu, sejler jeg fortsat, selvom det er hen ved et døgn siden jeg gik i land... Det varer lidt, inden balancesystemet forvinder 4 dage og 4 nætters gyngende grund.
Naja af Sundsøre blev for resten nummer 5 i år, ud af 10, trods det, at hun var den mindste båd i klassen.
Her ses skipper Bent, fra 2012 sejladsen mellem Fur og Skive, hvor vi gik 8 knob. I år har vi ikke været over 5,1 - og i hele to dage i træk, var der ingen kapsejlads pga. for lidt vind!
 
Men flot ser og så det ud, da samtlige sejl var sat ud for Nyk. Mors og alle skibe lå fuldt riggede, og vuggede, uden at komme nogen som helst steder. Men sikke en dag!
 

Ingen kommentarer: