mandag den 7. september 2015

Sen-Middelaldergæstebud for De Tavse Vidner

Jeg er ved at forberede et lille "taffel", et gæstebud, der ikke ligner dét, Nådigfruen og Kokken havde forberedt til Bondehæren, i oktober 1534, da den gik i land ved Kjeldgårds strand - for taflet er ikke et egentligt måltid, det er snarere en slags smagsprøve på, hvad man spiste, sådan dagligdagsagtigt, og lidt til fest - dér i slutningen af middelalderen, begyndelsen af renæssancen...
Jeg vil servere vegger, kauringsbrød, godt øl og gammel ost! Jordbærtærter og frugttærter er kendt langt tilbage i 1400-tallet, jordbær har man plukket til alle tider nemlig, og forsødet tilværelsen med... Jeg er også ved at forsøge mig med lutendranch! Krydret vin - som åbenbart er særlig fin, hvis den serveres kold!
Det var heldigt! Så kan den forberedes og sættes på køl. Og vejret er med mig, Maren, Asger og Rasmus - De Tavse Vidner udkommer på en solskinsdag i september, hvis vejrudsigten holder!

Ingen kommentarer: