onsdag den 9. september 2015

Ord i kølvandet

"vil lige sige noget om denne bog, som jeg ikke officielt anmelder, da forfatteren og jeg har 'optrådt' sammen...men jeg anbefaler "De tavse vidner" til alle! Marianne Jørgensen har til dato ikke skrevet noget bedre. Bogen er spændende og nærmest overjordisk rig på detaljer. Den er fremragende, viser fin social forståelse - og Kjeldgaard står i al sin pragt lysende klar. En sammenligning med Maria Hellebergs historiske romaner ligger lige for. Jeg venter spændt på en to'er." citat journalist Merete Just, Skive Folkeblad

"Marianne Jørgensen beviser med 'De Tavse Vidner' at det kan lade sig gøre at genskabe et 500 år gammelt univers og få det til at stå lyslevende for læserens indre blik - med alt hvad dertil hører af tællelys, varmt øl og kolde tæer i halmtræskoene.
Det er en spændende historie, Marianne Jørgensen fra Selde har skrevet, og når man har vendt sidste side sidder man og spekulerer på, hvordan det mon skal gå med smedens søn, der er blevet voksen og mangler en kone. Godt, der kommer et bind til om Rasmus og Maren og alle de andre fra det lille lokalsamfund ved Limfjordens bredning. Dem slipper vi ikke før de er godt i vej!" citat journalist Anette Vestergaard, freelancer, forfatter mm.

Jeg samler på fine ord og gode ord, og smukke ord og meningsfulde ord, og ærlige ord, og kærlige ord og ord, som knytter sig til den kommende-lige-om-lidt-udgivelse har særlig årvågenhed i disse dage...  og så den seneste kommentar, som indløb nu i eftermiddag:

"Jeg er i gang med bogen, gik i gang i weekenden - jeg øver mig i ikke at høre din stemme, når jeg læser! Det blir' spændende med de "rigtige" anmeldere - pøj pøj" citat Sisse, veninde, lærer og ikke ret ivrig romanlæser...
 
Jeg tænker på, om de "rigtige" anmeldere i virkeligheden er de vigtigste, eller om de aller aller mest betydningsfulde ikke (blandt andre) er dem her, skrevet af "førlæsere"?
Jeg tror det!
Så, tusind tak, mine rigtige anmeldere, mine rigtige læsere, som har rigtige meninger, og rigtige tanker... Jeg er ydmyg og taknemmelig.
 
(Og kan vi få den bog ud i verden, og ud af verden???????)

Ingen kommentarer: