tirsdag den 28. oktober 2008

Malkekonen og mig

Slægtsgårdsforeningen har skænket en stor MALKEKONE i granit, som skal stå på statsinstitutionen Gl. Estrup ved Auning. Den skal indvies/afsløres i eftermiddag kl. 13.30. Stenbonden fra Salling, Jakob Vestergård, har hugget skulpturen ud af en stor sten, og Bondekonen fra Salling skal sige nogle bevingede ord om den "Multitaskende family manager - Malkekone anno 2008".
Jeg ved ikke helt endnu, hvad det er Bondekonen skal sige - men jeg ved ihvertfald, at malkekonen var udearbejdende, og gårdens vigtigste arbejdskraft. Hun var kvinde, bredrøvet og stærk, ikke bange for at tage fat - og så var hun knagende dygtig til sit job! Var hun ikke det, så fandt gårdmanden en anden - historien er både forrygende og forfærdelig!
Jeg finder på noget.
Jeg læser i bøger. "Hvad jeg fortalte mine elever" af Harald Brandth, 1911.
Dér starter jeg.

Ingen kommentarer: