torsdag den 17. januar 2013

Markedsføringsvildrede

Jeg har jo den her børnebog, som jeg snart får fingrene i. Rent fysisk. Den er i trykken nu, og lander på mit bord om godt 1½ måned. Håber jeg. Hvis alt går som det skal, og det skal det, så står jeg med Sine og Òsk i hånden cirka 1. marts.
Men inden det sker, er jeg nok nødt til at klarlægge, hvilke tiltag jeg skal gøre, for at få bogen solgt. "God plan, fru Jørgensen" kommenterer Bondemanden. Han er så klog. Men han ved desværre ikke helt så meget om markedsføring som jeg kunne ønske, og desuden er det mit projekt.
Hmmm.
Pressemeddelelse, indsendelse til bogregister (Dansk bogfortegnelse) og biblioteksvurdering (lektørudtalelse) - går automatisk fra forlaget. Men hvad med resten? Selve salget af bogen, det står jeg mere eller mindre selv med, og hvordan gør jeg lige dét? Smart. Nemt - og overskueligt?
Jeg har selvfølgelig tænkt mig, at sætte bogen på min hjemmeside, men er det smart? Smart nok? Jeg ved jo reelt ikke, om der er ti eller tyve eller tusind kunder at hente den vej?
Og hvad med boghandlerne - hvordan skal jeg kontakte dem? Pr brev, mail, eller telefonisk? Og hvilke boghandlere er interesserede i en børnebilledbog om islandsheste og piger i 8-12-årsalderen?
Puuuha...
Skal jeg bare vente og se hvad der sker.... Det er det nemmeste - men også lidt kedeligt, hvis forlaget og jeg brænder inde med 1000 bøger, og  de kun kommer ud i verden via de få eksemplarer jeg selv forærer væk.
Her er billedet af for- og bagside - så er der da gjort lidt reklame...