torsdag den 4. november 2010

MegaLitt i Århus

Det er allerede på lørdag at jeg skal være en del af Megalitteraturoplæsningen på Hovedbiblioteket i Århus. Vi er 32 forfattere, der læser op 4 forskellige steder på biblioteket. I morges hørte jeg i Radioens nyhedsoversigt, at Per Stig Møller har nedsat et udvalg, der skal undersøge om påstande om nepotisme i Kunstrådet har nogen hold i virkeligheden. Det overordnede billede af litteraturstøtten, set fra min position, er, at der er vældigt mange forfattere der er afhængige af pengene, som måske kunne fordeles lidt bedre, lidt bredere.
Men først og fremmest skal der være noget at dele ud af - det er derfor vi læser op, gratis!! på lørdag mellem 13 og 15 på hovedbibliotket i Århus og hovedbiblioteket i København.
www.megalitt.dk hvis du vil vide mere om arrangementerne og se hvilke forfattere, du kan møde!

4 kommentarer:

d sagde ...

Man kan give på baggrund af den økonomiske indkomst i øvrigt, man kan give på baggrund af kvalitet, man kan give som en slags SU til forfattere, der er mange måder man kan give på, men debatten skal til. Jeg er på i København. Det er godt at se, at Århus også kan samle en god flok.

mjø ;o) sagde ...

Ja, det er jo landets samlede skare af forfattere der siger tak, så selvfølgelig er der oplæsning i Århus også...

mjø ;o) sagde ...

Og debat skal der til. Også blandt Jyllands forfattere, som sikkert har ligeså mange meninger som København har.
Nu følger du jo ikke med på facebook, men jeg siger dig, D, debatten er interessant og indimellem ganske perfid...

d sagde ...

Nej, jeg er ikke på Facebook, men jeg kan godt huske, hvordan debatterne lød, da jeg var derinde. Jeg forestiller mig at det er uskønt. Jeg bryder mig ikke så meget om, at folk bliver hængt ud som nassere, slet ikke når det er forfattere, jeg selv sætter højt for deres litteratur - men jeg bryder mig godt nok heller ikke om følelsen af indspisthed og vennetjenesteri. Så der skal muges ud og ryddes op. Og ja, jeg boede langt langt langt ude på landet i Jylland, da jeg fik mine første 3-4 legater, så det kan ikke være geografien alene, der gør udslaget - men lad os se, hvad det så er, og får ryddet op. Per Stig er på sagen, så vidt jeg kan forstå, og derudover er det muligvis en debat, der hvis den bliver ved med at være lukket inde og være grim på Facebook kun kan bibringe til at grøfterne bliver større og større, og den danske befolkning mere og mere ligeglad med os og det, vi skriver.