lørdag den 5. januar 2013

En anden(s) bog

Det er sammenlagt ti dage siden jeg flyttede ind i værelse 11, på loftet over Hald Hovedgårds stuer. Jeg har haft en enkelt Nytårsafstikker, og i det nye år har jeg så besluttet, at jeg vil holde fast i at skrive den ene af de to projekter, som jeg havde med mig, da jeg kom. Og så har jeg indimellem læst andres bøger. Faktisk har jeg i eftermiddag afsluttet den bog, som ud af de tre jeg har læst i, mens jeg har været her, har gjort størst og uudsletteligt indtryk.
Bogen hedder "Den stjålne vej" og er skrevet af min nabo i nummer 12, Anne-Cathrine.
Hun fik debuttantprisen i 2012 til bogmessen i Forum, og er indstillet til DRs debutantpris i 2013.
Lige nu, sidder hun og arbejder sig færdig med sin anden skønlitterære roman. Og imens jeg venter på den, har jeg tænkt mig at skrive mit eget.
Det går slag i slag - jeg får en del fra hånden, men har også brug for at stoppe hjernevirksomheden, og bare ikke tænke på senmiddelalder, stude og beskidte drenge, der hutler sig gennem mudder og pløre i bare tæer, Nådigfruer der er frugtsommelig, eller små piger, der rører i grøden, mens deres mor reparerer tøj.
Og ellers sker her ingenting. Absolut ingenting. Og det er den ingentingsfornemmelse, som er så salig, og som jeg holder allermest af, når jeg er på Hald.

Ingen kommentarer: