onsdag den 2. marts 2016

Middelalder og den først dag i marts

Den anden dag i marts, er i dag, og det er vandkoldt. Råt. Den første dag bød på sne. Nu tør det.
Jeg sidder i mit skriverskjul. Maner middelalderen frem mellem de nøgne stammer i haven. Forestiller mig, hvordan det har været. Isende. Prikkerne på huden, de sprækkede knoer. Vandet, der skal hives op i en spand, bæres ind. Ilden, der skal fodres, for at give varme nok til barnet i vuggen. Alternativt må man krybe under sengeskindene. Have ungen helt ind på sin egen krop. Varme.
Barnet, der er pakket ind i uldtøj, fra inderst til yderst. Lidt for klejnt, til at ville leve, og lidt for livligt, til at ville dø. Brystet, der er tomt for mælk, og ungen, der skriger, skriger, skriger.
Barske realiteter, når man har det lunt og godt, og man kan kigge på fotografier af sine egne, velnærede, der aldrig har frosset for alvor...

2 kommentarer:

Frede sagde ...

Og var det så bare sådan, at det kun var i Middelalderen, at der fandtes børn, som frøs og var sultne - desværre skal vi ikke ret langt væk fra vores egen verden.

mjø ;o) sagde ...

Nej. Det er jeg klar over. Og det gør mit hjerte ondt.