fredag den 17. august 2007

Rejsen til Ribe


For ca. 20 år siden gjorde jeg en anden rejse. En rejse VÆK fra Ribe. Jeg endte på Kalø Sproghøjskole og troede jeg skulle lære fransk. Jeg lærte ikke fransk, jeg lærte sallingbomål, og siden har dét fyldt min dag og nat på forskellig vis. I morgen skal jeg rejse til Ribe. På visit. Jeg glæder mig. Bjerrumgaard Bed&Breakfast. Næsten marsk, næsten by. Med udsigt til Borgertårnet på Domkirken. Som er smukt udsmykket af Carl Henning Pedersen. Jeg så det ske - det var i starten af 80´erne, inden rejsen fra Ribe startede.

Han var en gammel mand dengang, allerede, og stod på et stillads højt oppe under buen i koret. I hvid kittel. Vi måbede.

5 kommentarer:

Dorthe Nors sagde ...

Og nu er Carl Henning død, men malerierne lever.

Ribe er smuk. Tæl stærene.

mjø ;o) sagde ...

Nej Han dør aldrig, hans eftermægle smykker bla. Ribe Domkirke, og i Herning er der et helt museum med hans kunst.
Stærene i Ribe kommer jeg nok til at se tydeligt. Måske endda dobbelt søndag morgen...

Dorthe Nors sagde ...

jo, han er død, Marianne. Helt død - bare ikke i ånden. Jeg stammer fra Herning. Man kan nærmest ikke komme frem i Herning uden at ramle ind i Carl Henning. Det kan jo også blive for meget.

mjø ;o) sagde ...

Min mor og far har en indrammet plakat hængende med "Himmeltegn" - så jeg kan heller ikke komme hjem, uden at ramle ind i Carl Henning. Jeg har nu ikke tænkt på, at det er for meget...
Jeg har en stork i min stue - der står "Kom til Ribe" på storkens plakat, dét synes Bondemanden er for meget!!!

Dorthe Nors sagde ...

Se, Carl Henning er hos dine forældre også. Det er lige voldsomt nok. Selv hvis folk får psoraisis-udbrud i Herning ligner det Carl Henning-billeder. Så hellere en stork i længden.