søndag den 16. september 2012

Fok og Klyver

I går var den sidste sejlads i 2012-udgaven af Limfjorden Rundt.
Vi kom rigtig godt fra start, selvom vi var en anelse trætte i udgangspunktet. Skipper vaskede dæk kl. ca 08.30., hvorefter de to gaster tog sig sammen og gjorde hurtig morgentoilette inden afsejling fra Fur Havn. Ned gennem Fursund lå vi tæt på den båd, vi notorisk synes vil være den sjoveste at slå i konkurrencen. De sejler godt, dem på Hermes (i daglig tale Herpes) - men vi fulgte med helt ned til Rotholmene, hvor vi passerede bøjen lige i hælene på Hermes. Fartmåleren viste på et tidspunkt 8,1 knob - hvilket er "mere end vi kan" ifølge Najas skipper og styrmand.

Vi var ikke mere end lige kommet rundt, før vi næsten blev vædret bagfra af Klitta, som kom endog meget, meget tæt på... vi taler om under en meter, før deres bovspyd havde ramt vores bomrigning til styrbordside... Skipper råbte så højt, som vi aldrig har oplevet før, og klumpen sad højt i svælget på os et par minutter efter, hvor alting lige skulle synke indeni, mens vi lettede konstaterede, at der ingenting skete.... Klitta strøg forbi på styrbordside, mens Hermes rykkede sydover, uden vi kunne tage os sammen til at trimme sejl og komme efter hende...
Mållinien lå lige ud for Sundsøre/ Hvalpsund, men vi fik ikke helt hørt efter på VHF´en, så vi ved ikke om vi var 4´er, 5´er eller 6´er. Stadig rystede var vi vel...

En time senere strøg vi sejlene ud foran Skive Havn. Klyveren havde på et tidspunkt revet sig ud af sin strammer, så den blev taget ned, da vi passerede målstregen, så vi ikke skulle bøvle mere med den. Vi sejlede de sidste sømil fra Sundsøre til Skive for storsejl og fok alene.
Det må have været et smukt syn inde fra land - alle skibe gik for sejl hele vejen - store som små.
I dag er jeg landsøsyg - gulvene sejler, trapperne hælder og svajer - der er stadig søgang i mit indre øre! Men det gør ikke noget. Det har været en fantastisk tur! Tak til Skipper Bent og Naja af Sundøre!