søndag den 8. juni 2014

Kombi-Pinse-helvedet

Sådan en laaaang weekend - hvor Grundlovsdag, der er blevet til en hel fridag for det arbejdende folk, afløses af en fredag uden særlig titel, hvor det arbejdende folk formentligt også har/havde fri, eller holdt fri, eller ferie, eller var nødt til det, fordi skolerne havde lukket (!!!) - der så glider over i en Pinse, hvor vejret gonnok var forbløffende dejligt, det meste af tiden... så kan man godt få fornemmelsen af at være lukket inde i en lomme af fritid og frihed og ferie.
Desværre er jeg ikke den eneste, der har det sådan - de store børn har læseferie, eller læsefrihed, eller eksamenstid eller kald det hvad du vil - faktum er, at nogen synes, det er helt i orden at aflyse alt i flere dage, bare fordi der ligger et par halve helligdage og venter...
I vores lille bondebiks leger vi dog helt anderledes! Alt og alle er på arbejde hele tiden. Næsten. Og der er hverdag på hverdage og søndage på søndage, og ellers ikke så meget "pis".
Så i morgen tidlig står jeg op og laver friskbagt brød, dækker bord og venter folkene ind til klokken ni, ligesom jeg plejer, og ligesom jeg har gjort både torsdag & fredag, og sådan er dét! Og inden jeg går i seng, vil jeg tænke på de dejlige veninder jeg har, der trods hverdage, alligevel går i "feriemode", og sørger for eftermiddage i godt selskab, helt uden pligter, kun sol og strand og vand og vin og lidt snak. Lidt snak, der bliver til meget mere, når man husker at slappe sig af, og glemme det er hverdag i morgen og i overmorgen eller hvornår det nu var det var...

2 kommentarer:

Lene sagde ...

Her i huset ynder landmanden at sige at det er dovne mennesker, der har opfundet skæve helligdage og andre fridage end søndag :-) Men i år ligger pinsen tilpas sent, så alle på gården har holdt fri i pinsen, næsten ;-)

mjø ;o) sagde ...

hehe - på min kalender er end ikke Grundlovsdag lagt ind som en halv helligedag, der er kun noteret en halv måne...
Jeg ved ikke om dovenskaben opfinder noget som helst Lene, men tankevækkende er det alligevel ;) God andenpinsedag til Jer!