onsdag den 19. august 2009

Dagens høst

Bedstefar har nogengange en mani med at plukke både det ene og det andet til mig og mit køkken - mirabeller, blommer, vindruer, agurker og æbler, når det blir sæsson - og jeg har nogengange svært ved at være rigtig taknemmelig. Hver gang han leverer et eller andet nyplukket på køkkenbordet véd jeg nemlig, at der er arbejde i farvandet...

I dag var det så brombær!


Er der noget jeg er vild med, så er det brombær!!!


Især fordi man kan lave den mest fantastiske kage - en såkaldt "blackberry cheese cake" - som er totalt uovertruffen!


Opskriften stammer helt tilbage fra min au-pair tid, dvs. lidt over midt i sidste ½-del af forrige århundrede...


Jeg har osse lavet marmelade. Brombærmarmelade/syltetøj med rørsukker og citron... uhmmm!

3 kommentarer:

d sagde ...

Hvis bedstefar også gør i blåbær så må I godt røre en marmelade til mig, mmmmm

mjø ;o) sagde ...

Blåbær... nej, dem har vi ikke lige i baghaven - der er hyld, brombær, vilde hindbær, æbler, pærer, hyben foruden alle de grøntsager, der gror i drivhus og køkkenhave ( ja, der er så ingenting i min køkkenhave, men det er der i Bedstefars)
Men blåbær... har vi ikke... måske... jeg kan spørge!

d sagde ...

I har dem garanteret oppe på de der lynghøje, I rider tur på. Der er næsten altid blåbærris den slags steder. Det kan også være bedstefar falder over nogle "swotbær". Dem elskede min bedstemor at plukke. Og tyttebær. Mmmmmmmmmmmm.