fredag den 14. januar 2011

Rugbrød på Hald

Sidste år da jeg var her, havde jeg åbenbart fået pralet så godt og grundigt med mine bageopskrifter, at Gitte og Joan ikke kunne undslå sig længere, og efter mit ophold sendte jeg rugbrødsopskriften til dem. Jeg er ikke helt klar over, hvordan de har båret sig ad, men Gitte har to gange forsøgt sig - uden held. Totalt mislykket projekt...
Da jeg kom i mandags, bad Gitte inderligt, om ikke jeg kunne lære hende at bage rugbrød, og jeg fik sat en surdej over, frit efter hukommelsen, som vi i går brugte som basis for resten af dejen. I formiddags blev 4 stk rugbrød sat i ovnen, og til frokost var der nybagte rugbrød, som pt. dufter i hele hovedbygningen...
Så let som ingenting. Det er min erfaring og indstilling - og måske skyldes det arrogance, måske skyldes det uvidenhed, eller slet og ret skødesløshed - men jeg har endnu aldrig mislykkedes med rugbrød. Aldrig. En enkelt gang eller to har jeg glemt salt (HUSK ALTID SALT) og en anden gang har surdejen været død, og rugbrødet derfor aldeles fladt efter bagning, men jeg har aldrig ikke fået et brød ud af det...
Gitte har nu (næsten) selv lavet fire skønne brød, med surdej! Og hun har surdej til næste uge.
En Hald-surdej. Til Hald-rugbrød. Til stor glæde! Og stor smag! Uhhhmmmm....

Ingen kommentarer: