tirsdag den 11. januar 2011

Skrive-ophold

Lige nu gør jeg skrive ophold. Altså, jeg er på skriveophold, men gør ophold i skriveriet. Skriver i hvert fald et andet sted, end jeg skal.
Jeg skal nemlig. Ikke af et ydre pres, men af et indre.
Tankerne bobler og former sig i mit hoved, og jeg trykker lystigt på tasterne, glemmer tiden og det er fantastisk. I aftes gik jeg tidligt i seng, allerede kl 22 lå jeg under dynen. Så læste jeg i en bog, til jeg ikke fysisk kunne se længere, og sov til jeg vågnede af mig selv. Fantastisk. Det mindre fantastiske var, at klokken var 05.23. da jeg vågnede - af mig selv. Så vendte jeg mig resolut om på den anden side, og sov videre. Lige til klokken var 0802. Næsten 10 timers søvn. Ikke sært, at jeg sprudler af energi og skriveiver i dag.
Min iver skal dog styres, rettes ind. Jeg har fornemmelsen af, at der sidder en og hælder tanker ind i mit hoved, og at jeg skal skynde mig at få dem skrevet ned, så ikke hovedet flyder over. Så. Lidt luft, i form af gå- eller løbe-ture, lidt foder i form af kaninfoder/grøntsager, suppleret med studenterblanding (rosiner og nødder) for ikke at gå sukkerkold, lidt køkkensnak med de andre refugiegæster, for at konstatere, at man stadig er levende i live, og ikke bare eksisterer i en parallel verden - Det er intet mindre end fantastisk!!
Jeg elsker Hald Hovedgård!

1 kommentar:

A & M Schmidt sagde ...

Hej Marianne,
Vi var på et lignede refugium, som hedder ‘La Muse’ i Frankrig, og det var også en rigtig god oplevelse. Min kæreste fik arbejdet på en bogprojekt, og jeg fik læst en masse i biblioteket. Noget af det der gjorde mest indtryk var den ro der opstod, under vores ophold. Det var ikke kedsomhed, men den slags sindsro der opstå når man kun har én ting for hånden. Vi var der som barter, det vil sige at vi gav indehaverne af ‘La Muse’ en hånd med ting de havde brug for, til gengæld for at vi kunne få nogle dejlige dage med arbejdsro, fordybelse og plads. Så hvis man overvejer at tage på et skriveophold eller en anden form for kreativt retreat, så læs mere om La Muse refugiet her.