fredag den 28. september 2012

Selde har X-Faktor

Joh, det sagde han, arkitekten fra Ålborg Universitet, Jørgen Møller - "Selde har X-faktor" & "Selde er en vinderlandsby"... Jeg foretrækker nok den sidste replik, da X-faktor for mig altid har været en lidt blandet fornøjelse, men tryk på blandet!
Men meningen er god nok! Selde er den type landsby, som har sådan nogle indbyggere, der ikke tillader byen at forsvinde fra jordens overflade, de vil kæmpe til det sidste, og længere endnu -. og jeg tænker, at det giver sig selv. Med alle de skønne mennesker, med al den energi, humor og fantasi - så går der lige et par hundrede år, inden byen nedlægger sig selv...
Men derfor har vi alligevel lov til at diskutere, hvad der kan og kunne være en mulighed for en retning - en NY retning, en anden retning...

panelet på plads, Martin ordner lige lidt lyd
 
Kommunikationsdirektøren fra COOP sad også i panel i aftes. Ham blev jeg en kende ked over - han lukker, strategisk, butikker med en omsætning under 12 millioner, og indirekte sagde han, at Brugsen i Selde lukker, med mindre vi gør en meget stor dyd ud af nødvendigheden og lægger alle vores indkøb i "hans" butik ... ikke noget med svinkeærinder til Bilka eller Netto - "for så dør baby".
Borgmester Flemming er også glad for vores del af Skive Kommune, og jeg fik et kram af selvsamme borgmester da mødet var slut, jow jow!! Søren Vester sidder på sin pind ude i Thise og agerer over hele Danmark - han er sej og sjov og tænker yngre tanker, end flertallet af de tilstedeværende i aftes - ham burde Selde tage ved lære af - og selvom Jørgen Overgård, der sælger boliger i området, ikke troede helt på, at det kunne lade sig gøre at sælge hvad-som-helst, så var der bred enighed om, at hvis man er positiv i sin omtale af lokalområdet, så kommer tilflytterne helt automatisk!

Det er Tyge i fløjlsbukser... en rigtig højskolemand

Og så var der Tyge Mortensen, innovationshøjskoleforstanderen, med Højlunds-attituder, og det var ikke kedeligt at høre ham berette om "lyserød revolution" på sydFyn, og jeg synes, Tyge formåede at lede og gøre det til et positivt møde, med god energi og god debat!
Og så har jeg ikke nævnt de tre revy-teaterspot-folk... skolebestyrelse, borgerforening og menighedsråd i eet! Flex-møder med gammel kaffe og snaps når bølgerne gik højst! Fantastisk morsomt! Tak, Lene, Inga og Kresten, fordi I mindede mig om, at livet er vidunderligt morsomt!!

Hér holder menighedsrådet møde, og Kresten har lidt ringen for ørerne

Ingen kommentarer: